Każdej firmie zależy na zwiększeniu dochodów oraz budowaniu własnego wizerunku. Cukiernie, kawiarnie, lokale usługowe czy salony SPA inwestują w coraz to nowe rozwiązania, które pozwolą im dotrzeć do większej liczby klientów. Jednym z rozwiązań jest marketing zapachowy – skuteczne narzędzie sprzedaży.
Zbliżający się okres Świąt Bożego Narodzenia oraz Sylwestra sprzyja zwiększeniu planów sprzedażowych. Wszystkie firmy starają się przygotować specjalne oferty i pozyskać jak największą ilość klientów. Mając na uwadze różnorodność branż trudno wybrać jedną, najskuteczniejszą formę sprzedaży i marketingu. Sprzedać telefoniczna, internetowa, bezpośrednia – sposobów jest wiele i każdy z nich ma swoje plusy i minusy. Jednym z alternatywnych sposób zwiększenia sprzedaży stał się aromamarketing, czyli marketing zapachowy.
Czym dokładnie jest aromamarketing?
Marketing zapachowy jest rodzajem marketingu, który ma bezpośrednio wpływać na nasz nastrój oraz pomagać podejmować określone decyzje, najczęściej o zakupie towaru lub skorzystaniu z usługi. Często mijając piekarnię lub drogerię czujemy określone zapachy, a nasz mózg podpowiada nam, że nie mamy w domu pieczywa lub obiecaliśmy prezent naszemu mężowi lub naszej małżonce. Takie wywoływanie reakcji możliwe jest dzięki marketingowi zapachowemu, czyli specjalnej mgiełce, która rozpylana jest przed dyskretnie zamontowane aromatyzatory. Ich montażem zajmują się specjalne firmy, jak EMKA S.A. z Żyrardowa.
Dlaczego marketing zapachowy jest dobrą formą sprzedaży?
Pierwszym i jednym z najważniejszych plusów marketingu zapachowego jest ludzka natura. Zapachy są dla nas czymś naturalnym. To dzięki nim możemy identyfikować zagrożenia oraz to, co jest dla nas przyjemne. Zapach dociera do nas dużo szybciej niż dotyk czy słowo. Nie bez znaczenia jest również to, że przyjemne zapachy lubimy, chcemy się z nimi identyfikować i je pamiętać. Nie wywołują u nas skrajnych, często negatywnych emocji, często przywołują miłe wspomnienia, np. z dzieciństwa. Zapach przemawia do człowieka tak samo mocno, jak obraz czy dźwięk.
Inne plusy, które przemawiają za stosowaniem marketingu zapachowego to:
– dyskrecja,
– skuteczność,
– brak dodatkowych kosztów związanych np. z zatrudnianiem pracowników,
– oszczędność czasu, aromatyzatory są praktycznie bezobsługowe,
– bogata gama kompozycji zapachowych (cytrusowe, kwiatowe, zielone, spożywcze, orientalne),
– brak nachalności (żaden klient nie lubi natarczywych telefonów, wiadomości, zaczepiania),
– naturalność.
Montaż aromatyzatorów jest szybki i pozwala w krótkim czasie osiągnąć zamierzone efekty. Tego rodzaju urządzenia mogą być z powodzeniem wykorzystywane we wszelkiego rodzaju punktach gastronomicznych, hotelach, pensjonatach, salonach SPA, fryzjerskich, kosmetycznych, ale również w biurach czy punktach sprzedaży.