Początkujący blogerzy na ogół korzystają z platform umożliwiających darmowe prowadzenie bloga. To dobre rozwiązanie na początek, ale gdy myślimy o blogowaniu poważnie, trzeba rozejrzeć się za własną domeną i hostingiem.

Nawet największa platforma do prowadzenia darmowych blogów może pewnego dnia zakończyć działalność. Historia internetu zna niejeden taki przypadek. Dlatego, jeśli prowadzenie bloga ma być czymś więcej niż chwilowym kaprysem, trzeba mieć własne miejsce w sieci. Niekoniecznie oznacza to posiadanie własnego serwera. Równie dobrze można skorzystać z usługi hostingu. Zanim to jednak zrobimy, trzeba zdobyć własną domenę.

Co to jest domena

Domena to wbrew pozorom nie nazwa. To adres internetowy, pod którym można znaleźć bloga. Co prawda w większości przypadków adres bloga jest tożsamy z domeną, ale nie jest to obowiązkowe. Z technicznego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, by nazwa bloga nie miała nic wspólnego z jego adresem. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć – może to być kłopotliwe dla czytelników. Domena składa się z dwóch części: nazwy i końcówki, tzw. sufiksu, czyli mówiąc językiem laików – tego, co po kropce. Sufiks najczęściej jest informacją, w jakim kraju została zarejestrowana domena. Warto wiedzieć, że końcówka „com” sugeruje komercyjny charakter strony, końcówka „org” stronę, która w założeniu nie ma charakteru komercyjnego. Jednak praktyka pokazuje, że nie zawsze tak jest.

Czym jest hosting

To inaczej dzierżawa części serwera, własne miejsce w sieci, ale obsługiwane przez zewnętrzną firmę. Bardzo wygodne rozwiązanie dla osób, które nie mają wiedzy informatycznej. Hosting wiąże się nie tylko z określoną pojemnością, ale też usługami dodatkowymi, jak łatwe skonfigurowanie poczty, częste automatyczne tworzenie kopii zapasowej oraz możliwość tworzenia i przywracania kopii przez użytkownika, możliwość automatycznej instalacji aplikacji niezbędnych do prowadzenia bloga i zarządzania nim oraz graficzny panel administratora. To tylko niektóre z usług oferowanych przez hostingodawców, na przykład przez Sprint Data Center

Czym kierować się przy wyborze hostingu

W internecie znajdziemy dużo firm oferujących hosting. Przeciętny internauta niemający rozeznania na rynku najczęściej sugeruje się ceną. Tymczasem cena nie powinna decydować o wyborze usługodawcy. Warto zwrócić uwagę co w tej cenie się mieści (wielkość transferu, ilość adresów pocztowych, usługi dodatkowe), jakie formy kontaktu umożliwia usługodawca, czy pomoc techniczna działa całą dobę. Nie od parady będzie także poznanie opinii innych internautów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here