W przypadku, gdy prowadzimy własny sklep internetowy i wykonywaliśmy proces nawiązania współpracy z odpowiednim dostawcą, z pewnością słyszeliśmy o usłudze, która nazywa się dropshipping. Polega ona na dostarczaniu zamówionych produktów do ostatecznego klienta, a całość jest wykonywana przez naszych dystrybutorów.
Zasada działania wirtualnego sklepu sprowadza się do pozyskiwania klientów, a co za tym idzie zamówień, które są następnie przekazywane do dostawcy. W ten sposób nasza praca, jako właściciela sklepu jest ograniczona do minimum i nie musimy zajmować się kwestiami logistycznymi w tym zakresie, natomiast sam dostawca jest zwolniony z organizacji dystrybucji.
Dropshipping jako sposób na biznes z całą pewnością jest wart przemyślenia, a jedyne co jest nam niezbędne to fakt, że prowadzi się własną działalność gospodarczą i oczywiście umiejętność kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami w celu zapewnienia ciągłości zamówień.
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa na zasadzie takiego modelu sprzedaży wymaga przede wszystkim nawiązania więzi z właściwym dostawcą i podpisania umowy.
Kolejnym krokiem jest ustalenie cen, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich stron, a następnie doliczenie do nich odpowiedniej marży i wartości VAT.
Bardzo istotnym elementem na tym etapie, od którego w dużej mierze zależeć będzie sukces lub porażka naszego przedsięwzięcia, jest stosowanie właściwego marketingu. Im więcej kupujących uda nam się zainteresować ofertą, tym więcej pieniędzy trafi na nasze konto. Należy zwrócić uwagę na fakt, że to wirtualny sprzedawca ma obowiązek wystawienia dokumentu sprzedaży.
Na koniec wystarczy przekazać odpowiednie zamówienie wraz z należną kwotą do hurtowni, która wysyła towar bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Dystrybutor stosuje neutralizację po to, aby klient myślał, że zamówienie dotarło do niego z magazynu sklepu.
Poza licznymi zaletami tego rozwiązania dropshipping ma również pewną wadę, a mianowicie jest to uzależnienie od dostawcy. W przypadku jakichkolwiek problemów z terminowością zamówienia lub jego stanem, które nie jest zależne od nas, niezadowolenie klienta może nas bardzo dużo kosztować.